Flabbens Hverdagskost. Oksehalegryte

Hva er husmannskost egentlig?

Hva forbinder vi med det i disse ”ferdigmattider”? Er det at maten er laget fra bunnen av med tradisjonsrike råvarer eller er det at det er billig og på en måte fattigslig mat?

Det er kanskje litt av begge deler, priser og tilgang har endret seg stort opp gjennom årene og mye mer er tilgjengelig for oss i dag.

Det er i dag vanskeligere å få tak på noe av det som var vanlig da min far var ungdom, men den gang så visste de ikke hva pizza var for eksempel og i dag har vel ikke mange ungdommer hatt lever til middag.

Bare på de siste ti årene har det blitt betraktelig mindre lever å få tak på i matvarediskene. Ja selv hos slakteren kan det være vanskelig til tider.

Jeg elsker matretter med råvarer som er tilberedt fra bunnen av hjemme på kjøkkenbenken slik at lukt, smak, kraft og krydder beriker miljøet uten for mange E-verdier og forskjellige salter og kunstige aromaer.

Jeg skal utover våren og sommeren prøve å belyse litt norsk tradisjonsmat og mat som oftere ble tilberedt ”før” og så får vi heller ha et løst forhold til ordet ”før”.

Det å koke kraft på bein, kjøtt, fisk, grønnsaker og urter gir en stor tilfredsstillelse til en som er glad i å lage mat. Det blir litt mer ekte og smaken blir som regel bedre enn det ”masseproduserte”.

En kraftig og smaksrik gammel rett er oksehale, enten i gryteform eller som suppe. Og denne oksehalegryten har jeg laget i tretti år nå. Ikke akkurat slik som nå, men ”man tager hva man haver” og så blir resultatet godt i enden fordi jeg brukte basisproduktene. Denne gangen har jeg nok mat til fire fem stykker.

Og det er sånn rundt regnet:

To kilo oksehale, 0,5kg sellerirot, 4 store gulrøtter, 3-4 paprika, 4-5 sjalottløk, 2 store løk, 4 stenger stangselleri, 1 fedd hvitløk og 1 fl rødvin.

Finhakk sjalottløk, hvitløk og halvparten av sellerirot og stangsellerien og kjør gylden i en vid gryte.

DSC05821

Samtidig skal oksehalestykkene brunes og stykkene skal være rullet i mel med godt med salt og pepper i.

DSC05822

Oksehalestykkene plasseres på de gyllne grønnsakene i gryta og rødvin helles over slik at det dekker. Dette skal nå syde under lokk i 2 timer.

DSC05824

Paprika skal grilles i 10-15 minutter, du skal se at det begynner å bli svidd og bobler i skinnet. La bitene ligge en stund i plastpose før du flår av skinnet som nå er en enkel affere. Hakk opp og tilsett gryta.

DSC05823

De resterende grønnsaker har du selvfølgelig kuttet opp i passende biter og alt helles over for å syde med i rundt den siste halv timen.

DSC05825

Totaltiden for kjøttet til å bli mørt og løsne fra beinet er 2,5 time, kanskje opptil 3 timer.

Dette er mektig og smakfull mat som passer godt sammen med en god potetmos eller pasta som tagliatelle. Du serverer selvfølgelig samme rødvinen til i rikelige mengder, men det går fint å servere godt øl til også.

Har jeg fått mye kraft eller velger å servere retten med lite ”saus” til, bruker jeg ofte noe av kraften til løksuppe eller oksehalesuppe ved en senere anledning.

For dette er kraft man ikke skal slå ut eller sløse med. Man får ikke bedre kraft.

Jeg skal kose meg med dette seinere i dag, da jeg har lov til å unne meg noe litt spesielt i dag.

DSC05826

Smakelig måltid da dere 🙂

.

Om Breiflabben

I love cooking with wine, I even use some in my dishes.
Dette innlegget ble publisert i foto, Mat og Drikke og merket med , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

40 svar til Flabbens Hverdagskost. Oksehalegryte

  1. Zohre sier:

    God apetitt Breiflabben og takk for oppskriften

    takk
    zohre

    Selv takk Zohre. Håper du bruker oppskriften en gang 🙂

  2. btidag sier:

    hei på dagen 🙂

    Gutten som kan koke !

    jeg er ikke så veldig begeistret for å spise sellerirot av en eller annen grunn – bruker den som smakstilsetning i større biter som gjerne tas ut.

    det ser kjempegodt ut – selv om jeg heller tar mash enn pasta – og da en god øl til 🙂

    Kos deg 🙂

    Dette er faktisk meget godt bt. Du kan jo droppe selleriroten som spisegrønnsak, men heller ha noe med fra starten. Den er med og gir god kraft.
    Jeg lager ofte mos av den også sammen med litt potet. Snadder for meg , men ikke for deg 🙂
    Skal se om jeg får til å ha et «Husmannskost»- innlegg hver uke framover. Skal i hvert fall prøve 😉

  3. btidag sier:

    og jeg begynte – holder litt på – på noe om mat – men fra andre enden liksom – har kokkenes matkunst nesten ødelagt mer enn de kanskje burde – er husmannskost som du sier ikke lenger posh nok ?

    Jeg vet ikke riktig, men de som har holdt gammel kjøkkenkunst ved like, tror jeg setter pris på husmannskosten. Og en del retter vi spiser på visse restauranter er jo et direkte resultat av husmannskosten. Ta for eksempel lam- og kalveskank, det er retter som har blitt popullære igjen.
    Men mange av de som i dag faktisk har blitt brukbare hobbykokker som deg og meg, har vel kanskje litt lett for å ta det litt fancy. Mange elsker jo italiensk og fransk og ikke bare nouvelle cuisine, men husmannssiden av den maten. Har du sett noe på Floyd? Han er flink med original mat, bondemat.
    Jeg skal prøve å få med noe fra det Danske kjøkkenet, der er det mye god husmannskost 🙂

  4. Rivjernet sier:

    Det er noe eget med mat som koker leeeenge og får fram alle smaksstoffene i råvarene. Da trenger man ikke å lasse på med krydder for å få smak.

    Tror vel egentlig ikke at dette egentlig er husmannskost, mye av det vi kaller husmannskost idag hadde nok ikke husmannen råd til. 🙂

    Dette er vel heller fransk husmannskost. Hadde vi kunnet kjøpe rødvin for femten kroner her hjemme så ville nok dette vært husmannskost. Oksehaler får du til tretti kroner kiloen og grønsakene har den prisen det har.
    Dette er i hvert fall godt og ikke hverdagskost hos de fleste. Er nok ikke mange på bloggen som har spist oksehale.
    Og det er snadder 🙂

  5. Pdyqf sier:

    Dette høres helt herlig ut ;)))

    Dette er snadder Pdyqf. Virkelig smakfullt og godt 🙂

  6. Rivjernet sier:

    Gratulerer så mye med dagen! 29 atter en gang?
    Passende bursdagsmat du har laget!

    He he, det begynner å bli 29 noen ganger nå ja 🙂
    Ja da, bursdagsmaten er det ikke noe i veien med. Jeg frøys ned to porsjoner da jeg lagde gryta forrige helg og den er satt til tining og blir klar om noen timer 🙂

  7. sårbar sier:

    Du er flink kokk forstår jeg.
    At husmannskosten forsvinner er vel fordi ingen har tid til å bruke tre timer på en middag (bortsett fra søndagen da).
    Mine barn spiser nesten ikke poteter engang.
    Bon apetit! (mon tro om det er 2 «t» i site ordet)
    Har visst glemt fransken min.
    Kos deg er lettere å si men ikke helt det samme 🙂

    Jeg vet ikke om jeg er så flink kokk Sårbar, men jeg liker å lage mat 🙂
    Denne gryta tar det meg en snau halv time å lage til, jeg må ikke stå og se på gryta 😉
    Poteter er på vei ut og det synes jeg ikke er så rart. Det blir produsert og solgt så mye dårlige norske poteter at vi tar etter med ris og pasta.
    Jeg har poteter to ganger i uka tenker jeg og det er som regel norsk mandelpotet.
    Men når nypotetene kommer til sommeren, da blir det litt oftere 🙂
    Det hender jeg avslutter en kommentar til noen av våre nydelige blogginder med de følgende ord:
    Kos deg, det ville jeg gjort 😉

  8. BurnieBerit sier:

    Åh mmmm 😯
    Farfar laga en veeeldig forenkla en – en boks med oksehalesuppe, steikt kjøttdeig og løk sammen og så ris til. Men det der så schwungt ut 😀

    Slett ikke dum han farfaren din, det smaker sikkert godt det der.
    Men dette som er «schwungt» her, det smaker utrolig godt også. Du burde prøve. Inviter prestegårdsfrua og noen andre fruer og kjøp noen liter med rødvin, så blir det fest 🙂

  9. Icicle sier:

    Å, der minnet du meg på noe: Oksehalesuppe, det er det åresvis siden jeg laget. Det er jo så himla godt 🙂
    Gryten din så helt fantastisk ut, også 🙂

    Her blir det nok kraft til litt oksehalesuppe også. Hvis jeg ikke velger min egen løksuppe da?
    Det er snadder det òg 🙂

  10. btidag sier:

    ble såpass sulten at jeg la ut et nytt på vgb… linket hit seff 🙂

    Har vært over og kommentert.
    Takker for linken 🙂

  11. btidag sier:

    gleder meg til det danske kjøkkenet da… har jo en dansk svigermor… dansk bøf med skikkelig sovs med løk i , nye poteter og en øl… det er da godt nok 🙂

    Det er godt det!
    Denne skal du garantert få servert her i løpet av sommeren.
    Hvem av oss tar med Samsøpotetene da? 🙂

  12. MT sier:

    Akkurat no hadde det vore finfint med ferdig middag,skrubbsvolten og dette såg godt ut.Har ikkje smakt oksehalesuppe eg,så det hadde blitt ein ny smaksopplevelse.
    Fin bursdagsmiddag det der……og du,alternativet til år som går er kanskje ein smule verre 🙂

    God dag vidare,Marieklem

    Jeg kan ta fram den siste porsjonen fra frysa jeg MT, så kan vi kose oss med oksehalegryte om noen timer. Det er knakende godt altså 🙂
    Å ja, alternativet til årene som går er mye verre 🙂
    Jeg har en bror som fyller seksti i år og han er som en ungdom 🙂

  13. MT sier:

    Passar finfint.Tek meg ei skive,kaffi og trimtur i mellomtida eg 🙂

    Ikke spis for mye nå da 😉

  14. ARGUS37 sier:

    Husmann og husmann…
    Høres god ut!

    Det er mye ved husmann som er godt Argus.
    Husmanns Vinstue i København er en av Danmarks beste frokostrestauranter drevet av Lis og Leif Frost, gode venner av undertegnede.
    Og så har du husmannskost som også smaker til behag 🙂

  15. Lenesim sier:

    Åååå, det så utrolig godt ut! Oksehalesuppe har jeg både spist hos min mor og til og med laget selv, og man får vel ikke bedre kraft enn nettopp fra oksehaler + disse gode grønnsakene da. Vi har oppi omtrent det samme som deg, men istedenfor paprika har vi tomater. Tenker jeg vil lage en slik gryte jeg, en søndag. Det er ihvertfall mat som er vel verdt den lange ventetida.

    Godt å se at noen har kjennskap til oksehale. Suppa er det flere som kjenner til og heldigvis som deg, så er det noen som har smakt det hjemme.
    Lag dette en søndag du Lenesim, det er gode smaker å vente på 🙂

  16. tuttilutt sier:

    Det har jeg faktisk aldri laget, selv om jeg lager husmannskost hjemme her ganske ofte. Oksehaler er jo forholdsvis dyrt med lite kjøtt. Ca rundt 150 kr/kg sist jeg så det.
    Men denne var fristende til å prøve 🙂

    Du bør ikke tenke på prisen Tuttilutt, det er ofte å få tak i oksehale til under 50 kr/kg. Så det er ikke dyrt.
    Det er bare å prøve det 🙂

  17. Tale sier:

    Nam nam!
    Jeg også foretrekker å lage maten fra grunnen av. Er bare unntaksvis at jeg benytter ferdig eller halvfabrikata. Men slike ting som dette er det ikke så ofte jeg setter av tid til å lage. For når jeg først lager god kjøttkraft så bruker jeg den til kjøttsuppa mi. Det er nam det!

    Rart det der med husmannskost forresten. En del av det som var kost for husmenn, altså ganske billig, i gamledager er for festmat å regne nå. Fårikål for eksempel. Jeg har alltid syntes at den viktigste ingrediensen i suppa mi, bortsett fra kraften selvfølgelig, er aukene. Og de er jo egentlig bare der for å drøye maten….

    Jeg har fått inntrykk av at du lager mye mat fra grunnen av og det setter jeg pris på. De kommer nok til å ta opp den arven Bråkebøttene også, bare de blir ferdig med suppeposestadiet 🙂
    Jeg vet ikke hva «auker» er, men jeg regner med at det er suppeboller, melboller som er matauk ja.
    De har disse komlene her borte, forferdelige greier, men alt det andre er snaddermat, saltkjøtt erter og flesk 🙂

  18. Starlett sier:

    Nam….¨

    Oksehalegryte er en av mine favoritter, og det laget jeg mye før da vi var en hel familie som bodde sammen og før barna forlot redet.. Både store og små likte det.
    Men fremdeles lager jeg det.

    I det hele tatt: Jeg synes vi får de kraftigste og mest smakfulle rettene av forparten av et dyr.

    Biffer og ytre/indrefileeter går jeg fort lei av, men den langsomme maten som er full av smak, er og blir en delikatesse.

    Fårikål og kjøttsuppe er deilig, og også det vi kaller for fersksodd, altså ferskt kjøtt og suppe med grønnsaker, med litt nelliksmak.

    Lever er også deilig, og hvalkjøtt. Men begge disse ingrediensene må tilberedes riktig for ikke å bli tørre og smakløse.
    Frem for tradisjonell kokekunst og langsom mat!

    Jeg så i kommentarrekken på det forrige innlegget ditt at du nettopp har hatt bursdag.

    På etterskudd: Hjertelige gratulasjoner med dagen! 🙂

    Jeg blir ikke overrasket når jeg leser at du liker oksehalegryte Starlett. Det er som du sier det er den langsomme maten som gir smak.
    Fårikål elsker jeg og det samme med grønnsaksupper kokt på oksebryst eller liknende.
    I dag er det faktisk ikke lever til salgs i mange dagligvareforretninger og i går var jeg innom slakter Idsøe her i Stavanger og de kunne fortelle meg at det på langt nær var hver dag de hadde det heller.
    Har du smakt svinehjerter Starlett? Fantastisk godt. Det nærmeste jeg kommer er å gå til en innvandrerslakter og bestille lammehjerter og da får jeg det. Lagsom mat det og.
    Det er ikke på etterskudd Starlett, det er nok i dag dagen er 🙂
    Derfor litt kosemat 🙂

  19. Erta-Berta sier:

    ummmm, nydelig bursdagsmiddag du har laget. 😀
    Takk for oppskriften, tar vare på den.
    nammm det så godt ut.. 😛
    ha en fortsatt fin kveld.
    🙂

    Takk for det E-B. Jeg har en fin kveld og kommer til å kose meg inn i natten 🙂

  20. Starlett sier:

    Nei jeg tror ikke jeg har smakt svinehjerter, men derimot har jeg hygget meg med kalvehjerner og røktevreinsdyrhjerter.

    Vi har alltid tidligere kjøpt kjøtt i store partier rett fra gårdbruker, og i senere år fra godkjente gårdsbutikker, fisk i småbåthavna,og tidliger blodfersk fra privatfiskere som fisket rett ute på Saltenfjorden som jeg bor ved, rein i Arjeplog hos noen driftige samer, og elg har jeg selv. Er skogeier på si (på Soløya), og jegerne kommer med kjøtt til meg hver høst.
    Tidligere hadde jeg også kjøkkenhage uansett hvor jeg bodde. Likte å oppleve veksten og oppleve resultatet av naturen og menneskelig arbeid.

    Men det har jeg sluttet med nå. Nå har jeg bare persille, dill, salat og noen få urter.

    GRATULERER HJERTELIG med dagen i dag, Flabben! Håper du har en fin bursdag 🙂

    Du har det jo som plomma i egget du 🙂
    Reinsdyrhjerter er sikkert godt, jeg har smakt røkte elgehjerter sammen med fetter’n min og det er godt.
    Det er jo desverre slik i Norge at det er vanskelig å kjøpe kjøtt direkte fra produsent. Jeg husker vi gjorde det i min barndom.
    Jeg koser meg og har golf på skjermen nå. Viktig turnering 🙂
    Det er grei nok feiring for meg, med god mat og en god cognac til kaffen nå. Skulle gjerne hatt en cigar, men jeg har falt så mange ganger tilbake til gamle synder når det gjelder røyking, så jeg får holde meg unna.
    Nå er det slutt for i kveld 🙂

  21. amavel sier:

    Nam 🙂 det så veldig godt ut! Jeg elsker sånn mat som har kokt lenge, og alt som kan spises med potetmos eller rotmos går rett hjem her 😉

    Nå skal jeg bake kake til min far som fyller år i morgen, han har bestilt lukket valnøtt, og det får han selvfølgelig. God helg!

    *amavelklemmer mykt på*

    Du vil like mer av det jeg kokkerer ama, jeg har mange gode rotmosretter på lur 🙂
    Du kunne jo begynt på kaka litt før da, siden jeg har dagen min i dag.
    Mange flotte karer er tyrer vet du 🙂
    Men jeg besvarer gjerne den myke med velduftende flabbekinn 😉

  22. carpe50 sier:

    husmannskost er det beste når det kommer til alt, da! 🙂

    Gratulerer med dagen .. nei, det som er igjen… håper du har det bra!

    Husmannskost slår glatt ut Grandiosa kan du si 😉
    Det var da fremdeles mye igjen av dagen da du var innom Carpe, så takk for hilsen 🙂

  23. Abi sier:

    Jeg har aldri smakt oksehale, men det må jeg nå ser jeg 🙂 Jeg elsker god gammeldags mat . jeg elsker fersk suppe………..åh mammas ferske suppe det var mat det. Og levergryte med masse løk og gulrot. Og blodpudding…det likte jeg helt til jeg så mormor slakta grisen og viste hvordan hun lagde blodpudding………..herregud, jeg var skrekkslagen …..

    Å flesk og duppe. DET er godt det. Ingen som lager sånn mat mer bortsett fra meg tror jeg i vår vennekrets. Venner skjønner jo ikke hva jeg snakker om, men eter som hester når de får mat. INGENTING er som god hjemmelaget mat fra bunnen av 🙂
    Ungenes venner vil jo helst spise her, for her får de mat fra grytene og ikke rett fra en boks 🙂

    Her har vi jenta si som kjenner igjen god husmannskost ja 🙂
    Flesk og duppe er jo snadder, men jeg må innrømme at det er flere tiår siden jeg har spist det. Tror det var hos eksens mormor en gang. Men mormora mi sin fleskeduppe husker jeg og det skal jeg prøve meg på en dag. Da må du følge med Abi og eventuelt komme med noen korreksjoner. Det som er synd er jo at man ikke får skikkelig flesk lenger, men jeg skal prøve nede hos slakter’n på hjørnet her 🙂
    Du må smake oksehalegryte Abi, det er jeg sikker på du vil like:-)
    Takker for fin kommentar.

  24. Zohre sier:

    Breiflabben vil du sette noe ord på smaken siden det er både tungen og halen

    takk
    zohre

    Ja smaken er ikke som baken, selv om det er nærliggende å tenke det Zohre 😉
    Dette er kraftig kjøtt med «grønnsakkrydder» og litt feit konsistens. Med andre ord, kjempegodt 🙂

  25. amavel sier:

    Men i alle dager, du KUNNE jo ha sagt fra litt før da!

    Da må du vente til neste år, men i mellomtiden sender jeg vaniljeduftende og jordbærsmakende amavelkyss, siden du har bursdag 🙂 bare på flabbekinnet da 😉

    He he, nå lurte jeg deg, for jeg snudde ansiktet mitt akkurat da du skulle plante det kysset på kinnet 🙂
    Mmmmm, det smakte med jordbær til desert 😉

  26. Monstermor sier:

    Nomme nomme nomme nom!!!! Åhhh! Får jo helt abstinenser her!!!

    Tenkte på at jeg skulle handle inn oksehaler, her om dagen. Har nemlig planer om å koke glacé. Veldig greit å ha i fryseren.

    Ingenting er som god hjemmelaget mat. Mamma var av den gamle skolen, så det ble mye husmannskost. Jeg forsøker så godt jeg kan å lage ting fra bunnen av jeg også. Kjøttgryte, fersk suppe, får i kål, lapskaus og andre ting forsøker jeg å lage når jeg har mulighet. Husker godt at vi hentet en halv gris hos oppdretter da jeg var barn. Det var spennende. Mamma og pappa delte den opp selv. Grisehjerte var middagsmat hjemme hos oss. Og farfar spiste syltelabbene sammen med meg. Men han spiste mye rart når jeg tenker etter.. Han sylta makrell og kokte torskehoder. Inn med mat på den ene siden av munnen, og ut med bein og skinn i den andre munnviken.

    Hvis Lille Monster hadde fått viljen, så hadde det nok blitt mest fisk her i gården.. Svensken og jeg er vel noen av de få, som har hatt et barn med raserianfall foran fiskeidsken, fordi hun ikke fikk torsk.. Det var snørr og tåre-striper på glasset..

    Ska sei, nå dukker den ene bloggeren opp etter den andre som har tradisjoner for husmannskost.

    Vi parterte også gris hjemme da jeg var «noget yngre». Svinehjerte hendte det vi hadde og det er nydelig mat.
    Farfaren din minner mye om min far, der var det syltet makrell og torskehoder også, noe jeg også har en gang i mellom.
    Du får bare la Lille Monster bestemme Monstermor, man får ikke for mye fisk 🙂

  27. Monstermor sier:

    Oi! Glemte å gratulere med overstått bursdag jo.

    Monsterklemmer sendes!!

    Takker for klem og bursdagshilsen 🙂

  28. BurnieBerit sier:

    Bursdag? Din luring! 😀 Grattis!!!!

    Luring du?
    Det er ikke så lett å sende kaker og kaffe rundt på bloggen, særlig når jeg ikke har noe.
    Prøvde meg bare litt med oksehalegryte og rødvin jeg 😉
    Det var mer enn godt nok for meg 🙂
    Takk ska’ du ha BB.

  29. pomperiposa sier:

    Oksehaler er nydelig mat, og lager det rett som det er selv når jeg har anledning til å bruke minimum 3 timer på middagen (d.v.s. ikke alt for ofte:) Men jeg bruker ikke de samme grønnsakene som deg, gulrot, tomat og løk er min favoritt til halene.
    Lever lager jeg også en del men min absolutte favoritt er hjerte, som det omtrent er umulig å få tak i for tiden. Lammehjerte fylt med persille og hvitløk i dertil egnet saus er himmelsk, og jeg har aldri opplevd noen som ikke liker det, før etter at de har fått vite hva det var.
    Men husmannskost? Nja, husmennene var jo temmelig fattige da, og kunne ikke slakte et par kyr bare for to haler til en suppe eller lever, eller hjertemiddag. EKTE husmannskost var vel velling av vann og dårligste sort korn.
    Men fine mattradisjoner har vi, godt du tar dem fram og viser ungsauene at det finnes annet enn kebab og taco:)!

    Du er ei jente etter min smak Pomperiposa. Levergryte, oksehaler og lammehjerter er jo det beste jeg får i kjøttveien.
    Min stemor tok med seg skikken med svinehjerter til oss fra Danmark. Det er jo omtrent umulig å få tak på i dag, men lammehjerter har jo halalslakterne våre. Jeg fyller hjertene med persille og hvitløk også. Jeg bruner de og så får de lov til å stå og trekke et par timer i rødvin. Snadder 🙂

    Det nærmeste vi kommer ekte husmannskost i dag er vel med sild som nok er litt dyrere i dag enn det var dengang.

  30. Gullhjerte sier:

    Barbarer!
    Ta bort kjøttet og lag alt på grønnsakskraft!
    Det blir godt.

    He he, ja så har jeg blitt kalt barbar også 🙂
    Jeg tenker på deg Gullhjerte når jeg ser den reklamen med den hippiegjengen som er ute i grønnsaksåkeren og de sjekker «virkeligheten» ved hjelp av sms.
    Ja hun der er deg i mine øyne 🙂

  31. Tale sier:

    Jepp, auker er sånneboller lagd av egg og mel og litt melk kokt i kraft. Men tydeligvis ikke helt det samme som komler. For svigermor så svært skeptisk på dem her sist jeg serverte suppe, ettersom hun slett ikke synes at komler er mat for mennesker. Men aukene gikk fint å spise.

    Da lærte jeg noe i dag også at auker er det samme som «boller» i fersk suppe med boller.
    Nei komler er noe helt annet 🙂

  32. annmariel sier:

    Dette så veldig godt ut, men det er IKKE husmannskost. Det begrepet blir så misbrukt i dag. Husmennene for 100 år siden hadde ikke råd til kjøtt og slett ikke oksehale. Det var ikke engang mat hos storbøndende. Selv ikke de spiste så flott mat til hverdags. Kjøtt ja, men det beste kjøttet vle spart til fest. Og tror du husmenn drakk rødvin? En vanlig dag hos en fattig husmann kunen se slik ut:
    Arbeidsdagen begynte gjerne kl 5 – 6 om morgenen. Da fikk de varm melk og en brødskive. Mannfolka drakk kaffe til.
    kl 9.00 fikk de en halvtimes hvil. Maten var som oftest Flesk( hvis de hadde råd til det, det var svært få husmenn som spiste flesk hjemme) poteter og velling, laget av byggmel og vann.
    Kl.12.00 Vassgraut og surmelk
    Kl. 16 Flesk og suppe var det vanligste, eller sild. De fattigste spiste grøt og/eller sild.
    Kl. 21: Vassgraut og surmelk.

    Flabbens festmat burde du kalt dette,( men i dag er jo ikke dette festmat heller)men husmannskost er det ikke.

    Ja jeg vet det ikke er husmannskost Annmariel, men kanskje heller bondekost eller somdanskene ville ha kalt det «Landmannskost».

    Det jeg vil presentere i Flabbens husmannskost utover er retter som blir laget fra bunnen. Noen her kalte det basismat.
    Ikke har jeg tenkt å binde meg til norsk kost heller, men basismat som vi har fått fra flere deler av Europa eller helst våre naboland.
    Hadde vi hatt muligheten til billig rødvin som franskmennene, så hadde dette vært en billig rett. Oksehalene kostet ikke mer enn 39 for kiloen tror jeg.
    Sild ble spist av husmannen, i hvert fall de som ikke var for langt fra kysten.
    Kanskje jeg heller skulle kalle det «Flabbens hjemmelaget hverdagskost». Har jeg damens tillatelse til det? 😉

  33. annmariel sier:

    Det var ikke meningen å være frekk, jeg blir bare så irritert når mat blir presentert med feil betegnelse. Flabbens hjemmelagede hverdagskost låter mye bedre 🙂 eller noe annet. Jeg ser du har mange flotte oppskrifter på bloggen din som jeg godt kunne tenke meg å prøve selv. Mat laget fra bunnen av er alltid det beste. Sild ja, det er gammel husmannskost,det spiste jeg mye som liten, da var det ennå billig mat. Rart å tenke på nå, når jeg ser hvor dyr den er. Bón appetitt 🙂

    He he, det var vel heller jeg som var frekk med mitt avsluttende spørsmål i svarkommentaren 🙂
    Som du nevnte tidligere så var jo husmannskosten omtrent bare vassgraut, så å referere til husmannskost blir uansett ganske snevert. Men det er ofte det vi hører som benevnelse på den enkle kosten av norske råvarer. Det er jo derfor vi har fått forskjellige «matdrøyer» rundt i vårt land som blodprodukter fra Østlandet og innlandsbygder, mens variasjoner over store mel- og poteboller som komler langs vår lange kyst.
    På suppesiden var det også «boller» som Tale hadde et fint navn på, nemlig «auker». Og det er jo nettopp det det er disse klumpene og bollene som fremdeles er tradisjoner rundt om.
    Jeg skal nok døpe om «spalten» ved neste korsvei 🙂
    Bón apetitt eller som jeg liker å si det, smakelig måltid 🙂

  34. amavel sier:

    Din luring! Skal det være på den måten, kan du like gjerne få et ordentlig amavelkyss, de er myke de også 😉

    *amavelkysser*

    så det så 😀

    WOW, nå fikk du meg faktisk til å lukke øynene en kort stund.

    Mmmm slettes ikke verst, faktisk noe av det beste jeg har fått med bukser på 😉

  35. Tale sier:

    Unnskyld at jeg avbryter klininga her, men du har fått oppskrift 😉

    Ærlig talt, er det ikke mulig å ha litt privatliv her 😉
    Jeg springer over til deg Tale og sjekker oppskriften. Jeg gleder meg allerede 🙂

  36. Katten_3 sier:

    Husmannskost er supert. Oksehalsuppe er nydelig. Du hadde en litt annen oppskrift her, med rødvin. Den må jeg forsøke en dag. Takk for tipset 🙂 Velbekomme 😆

    Hei Katten,
    denne oksehalegryta kan du jo variere over etter eget ønske med forskjellig type grønnsaker. Det viktigste for meg at jeg har med løk og rotgrønnsaker med fra starten slik at det også setter sitt preg på krafta.
    Og ja, den blir god når det hele får lov å syde i rødvin 😉
    Velbekomme 🙂

  37. ARGUS37 sier:

    Når du brukte prdet «husmannskost» så var nok det første som klikket i hjernen»vassgraut», men jeg gikk kanskje litt i lengste laget bakover i tid?

    «Vassgraut» hører vel i det minst hjemme i en tid forut for 1930?

    Forøvrig var jeg borti noe man kallte «margbein-suppe», en 15 liters dunk som sto og småputret over varmen i hele uka. I bunnen lå noen store margbein (knust med øks), rikelig med vann, poteter, kål, gulerøtter, selleri, løk og kjøttbiter (som man haver) pluss salt, pepper og deretter litt «eksperimentering»

    Etter hvert som vi spiste ble det bare kastet på mere vann og litt grønnsaker og krydder (og av og til litt mere kjøtt)

    Med nystekte hvitløksbaguetter inntil ble det et fantastisk måltid!

    He he, den suppa di hørtes ut som ei gryte som sto bort i grua heile uka ja 🙂
    Men margbein gir jo fantastisk kraft og du vil finne mange bondeoppskrifter i Frankrike basert på det.
    Din fremgangsmåte er jo suppekoking i ordets rette forstand. Det skal kokes på bein og avskjær pluss sesongens grønnsaker.
    Jeg kommer nok til å ha en oppskrift på det vi i Sandefjord enten kaller for småsuppe eller stormsuppe. Kommer an på om du har vært til sjøs tror jeg 🙂

  38. Tale sier:

    Privatliv er ikke inn for tiden, Flabben! 😉
    Men kommer det ikke en ny oppskrift i serien Flabbens husmannlandmannhverdagskost? Oksehalesuppe er godt, men det er da måte på i hvor mange dager man skal spise det på rad. Er jo ikke fårikål heller!

    Så privatliv er ikke inn for tiden? Ja ja, det er bare du som forstyrrer mitt i hvert fall 😉
    Joda, det kommer nok et hverdagskostinnlegg snart, i morra eller dagen derpå 🙂
    Jeg er busy med andre bloggprosjekt, er på ferie et annet sted, men skal prøve å ha tiltak nok til å poste litt her også.
    Du får bare følge med 🙂

  39. astrologen sier:

    Skjønner at jeg ikke har fulgt med i timen, så gratulererer med dagen på etterskudd! 😀
    Husmannskost og kraftsuppe som koker i rødvin skurrer noe aldeles forferdelig i hodet mitt – vi bor i Norge, hallo! Sånn bortsett fra det fikk jeg vann i munnen … 😉

    Takk for hilsen Astrologen.
    He he, ja jeg kan forstå at rødvin og kraftsuppe som husmannskost skurrer.
    Jeg skulle vel heller kalt det hverdagskost eller bondekost, hva vet jeg? Men hadde vi hatt tilgangen til rødvin som de litt lenger syd i Europa, hadde dette faktisk vært billig og god mat til fire for hundre kroner.
    Jeg skal vel heller prøve å vise til at mat lagd fra grunnen er forholdsvis enkelt og ikke så tidskrevende som mange mener.
    Håper også på innspill fra dere når jeg legger ut mine oppskrifter.
    Jeg kan love deg at denne oksehalegryta er god. Her er det rike «grunnsmaker» i mangfold 🙂
    Takk for at du tok en tur innom.

  40. Tale sier:

    Følger med som best jeg kan jeg, men de der grønsakne edine i neste innlegg har jeg da ikke hjerte til å spise opp. Så ivrig på å forstyrre privatlivet er ikke en gang jeg 😉

Legg igjen en kommentar