Sats og hopp!

I to tre år nå,

har jeg slitt med en dårlig ankel. Det begynte med plutselig knivskjærende smerter fra ankelen som om jeg skulle ha tråkket over. Og tråkket over har jeg gjort med denne ankelen så lenge jeg kan huske.

Men det var omtrent på denne tiden i 2007 jeg virkelig begynte å få problemer. Jeg klarte ikke å gå mer enn tre fire hull på golfbanen før det ble så ille at jeg måtte dra i klubbhuset. Jeg hadde en golftur til Statene før jul for der er det jo vanlig å kjøre en golfrunde i stedet for å gå.

Men ankelen ble ikke noe bedre og det resulterte i at golfen min heller ikke ble bedre, så jeg bestemte meg i løpet av 2008 at noe måtte gjøres. Her måtte det reparasjoner til skulle jeg ha et kvalitetsnivå på mitt liv som tilfredsstilte mine ønsker og mål.

Jeg ble lagt under kniven med dårlige garantier av legen, men at det var verdt å prøve.

Så fulgte jeg opp med fysioterapi og opptrening og det så lyst ut for noen runder på golfbanen igjen og turer i skog og mark. En golftur til Afrika i godt selskap og til og med noen safariutflukter med spennende møter og godt selskap klarte jeg å gjennomføre. Men jeg var nok et stillestående bytte der ute i bushen, for springe kunne jeg ikke og golfingen måtte jeg fremdeles utføre med bil som framkomstmiddel.

Legen ble konfrontert igjen og avtale om total avstivelse og sammengrodd ankelledd var det som måtte til. En litt tøff avgjørelse å ta, men jeg måtte bli kvitt smertene og forsikringsordninger med jobben gjorde at de enorme sykehuskøene kunne forseres og jeg kunne bli ”frisk” i en fei.

Så igjen ble jeg lagt under kniven og ankelen ble boltet på plass og en lang periode med beinet i gips ventet.

Jeg følte meg litt som vgb der jeg satt og blogget. I bunn og grunn var jeg den samme Flabben, men det måtte noen korreksjoner til for at jeg skulle få igjen mitt trivselsnivå i livet mitt.

Første operasjon førte til litt forbedring i tilbakeskrittet, men nå som jeg satt der og var nærmest ubrukelig, kom jeg sakte tilbake til et bedre liv.

Så når jeg kastet krykkene i mai og kunne hompe meg fremover på litt mer moderne hjelpemidler, kom de skrittene og livet jeg hadde savnet bedre og tydeligere fram for hver dag som gikk.

Og jeg har gått.

Den beste treningen for en stiv ankel fikk jeg som oppmåler blant Holmenkollbanens pukk og sviller gjennom sommeren og nå er jeg nesten hundre prosent funksjonell. Vel jeg kan ikke springe da, det er faktisk umulig med en stiv ankel.

Det har ikke vært lett å hoppe eller satse heller, det lystrer ikke helt enda og like spretten som jeg har vært, blir jeg nok aldri igjen. Men så blir jeg jo ikke yngre heller da.

Det sies at det ofte kan være en fordel å ha flere bein å stå på, og det kan sikkert være riktig det.

Men skal du satse eller hoppe, eller for den sak skyld bare gå. Ja da tror jeg det er best å bruke sine egne bein og se hvor det fører en hen.

Nå blir det golfing med mine egne bein som befordringsmiddel igjen. Og siden det er vante og kjente omgivelser, tror jeg den satsingen kommer til å gå bra.

Jeg vil fremdeles møte nye og gamle golfere som også har hatt sine problemer med utstyr og kropp, men vi deler litt av de opplevelsene og erfaringene vi har gjort og gleder oss sammen over det.

 

Litt som på VGB kanskje?

😉

.

Om Breiflabben

I love cooking with wine, I even use some in my dishes.
Dette innlegget ble publisert i humor og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

34 svar til Sats og hopp!

  1. Tale sier:

    Kan du ikke springe etter jentene lenger, sier du? 😯

    Ja ja, da får du holde deg her på VGB, hvor vi kommer til deg da 😉

    He he, nei de er ganske sikre de jeg vil springe etter Tale 😀

    Men du vet, en tålmodig herremann som jeg kan jo legge ut litt åte og stå og vente vet du.
    Og da kan jeg jo holde meg her på VGB 😉

  2. BusybodyGirl sier:

    Å du og du, nå går det unna igjen forstår jeg 🙂 Godt å høre det går fremover. Det er jo kjekt å kunne golfe der ingen golfbiler er, også 😉
    Og vgb ja, joooa det går vel fremover her også
    …med småskritt-og-nesten-i-lufta-småhopp, eller?

    Ha en finfin dag Flabben!

    VGB har vel som Flabben haltet litt de to tre siste årene 😉
    Dagen i dag er fin BBG og det håper jeg den er inne hos deg også 🙂

  3. annmariel sier:

    Stål i ben og armer….du kan i alle fall gå. Men bra at det går fremover og at du kan golfe igjen.
    Hva tror du om VGB, alle sier det går nedenom og hjem her, men jeg er ikke så sikker på det. FOrsvinner du også over til den andre siden?

    Nei jeg hopper ikke over Ann Mariel.
    Og hvis jeg skulle gjøre det, ja da ville jeg tatt sats og stått på egne bein.
    Noen tror de vet utfallet av hvordan vgb kommer til å bli i fremtiden. Vel hvis de vet det, så ta et valg da.
    De kaller det speilblogging. Har de sett seg selv i speilet i det siste?
    Jeg blir så lenge det er litt følelse for blogging igjen på denne portalen. Jeg har opprettet en blogg et annet sted, men den har vært stille gjennom hele sommeren og venter på et lite bloggkall fra dens eier.
    Den skal forøvrig virke kun på engelsk og forhåpentligvis utveksle opplevelser og erfaringer fra verden rundt oss.
    Kommer nok til å følge dine bilder og skriverier i lange tider enda 🙂

  4. phenixmum sier:

    Du er en klok fyr, Flabben, på mange måter.

    Nå håper vi på stadig bedring for «vondtene» både her og der – og som deg det er bedre å ta sats og hoppe selv, da vet man ihvertfall hvilket ben som er satsbenet.

    Smiler litt av «sommerjobben» din – og regner deg som garantist da for at den hersens buss for bane ikke får ødelegge for mine fine VM billetter.
    Selv om Pøbelen fortsatt blir litt sjøsyk når vi kjører T-bane og ikke trikk.

    Du har lest og forstått Phenix, og det visste jeg jo 🙂
    «Buss for bane» tror jeg du kan glemme snart så du får nok gleden av å ta banen hele veien opp. De skal jo kunne avvikle og transportere 9000 personer i timen med banen under VM.
    Håper pøbelen føler seg bedre etter hvert som han blir vant med en tur opp i marka.
    Beklager at jeg svarte deg litt seint her, men det var losjeplikter i kveld 😉
    Sender noen flabbekinn i din retning 🙂

  5. annmariel sier:

    Det var godt å høre! Jeg er enig med Phenixmum, du er en klok fyr …på mange måter. Jeg liker bloggen din og syns det ville vært leit om du forsvant også. Jeg har nemlig ikke tenkt å flytte til ipublish, da jeg ikke liker alt jeg ser der. Hvis VGb legger ned denne bloggportalen, så gjør jeg nok som deg og noen få andre, kjøper meg et domene der jeg kan styre alt selv.Har hatt det tidligere. Jeg orker ikke speilblogge, noen av bildene mine havner på Facebook så det er nok. Kanskje oppretter jeg en ren skriveblogg her på Vgb, har tenkt lenge på det, men det krever en del oppdatering mer enn en fotoblogg. Jeg får se hva jeg gjør. Skal ta noen dager til i tenkeboksen. Jeg har vanskelig for å tro at VGb legger ned portalen helt, men vi får se.

    Time will show Ann Mariel.
    Jeg har ingen problem hverken med skrevne innlegg eller bildeinnlegg. Det går så det suser 😉
    Takk for en hyggelig tilbakemelding. Slikt varmer en manns hjerte 🙂
    Tenkeboksen må vi gå i noen ganger noen og en hver 😉

  6. Erta-Berta sier:

    Så bra at det går bedre med benet/ankelen din, men du skal være forsiktig i førsten, ikke løpe og hoppe hinder. 😉
    Husker så godt hvordan det var da vi dro i flokk over til Søta, bror. Hvordan jeg etter en stund fikk det for meg at jeg ville hjem til bloggen og kjempe, kjempe for allt som en har kjært, dette skulle jeg klare.
    Og jeg klarte det.. Glad i bloggen min jeg, Og jeg liker golf… på dataspillet, men det er jo en begynnelse.
    Ta nå godt vare på Ankelen din.
    Ha en riktig fin kveld. 🙂

    Takk for en fin kommentar E-B. Kjemp for alt du har kjært du, det vet vi du gjør 🙂
    Du er så absolutt en som vi setter stor pris på her inne, din oppriktighet og ærlighet er noe vi alle burde følge som det gode eksempelet du fremstiller her.
    En god natt til deg med flabbekinn på puta 😉

  7. MT sier:

    Heisann Flabben.

    Det er berre så bra at det går rette vegen for deg,trur nok ditt optimistiske vesen har kome godt med. Tankevekkande skrive.
    Fint du blir her,innimellom kikar eg etter nytt på den andre.

    Av og til må det reperasjon til,av ulikt slag,for at livskvaliteten skal bli bedre og ein kan få innfritt ynskjer og mål ein har.
    Å hoppe i det….,enkelte av oss hoppar med små steg.»Langsamt ledar også non stans»,syng Lisa Nilson,eigne bein får gjenfinne balanse.

    Marieklem

    Denne kommentaren gikk rett hjem hos meg Marie. Det du sier er så sant så sant.
    Og ja, noen må hoppe i små steg, men hoppet må du selv ta en avgjørelse på.
    «Langsamt leder också nån stans» likte jeg 🙂
    Flabben klemmer på godjenta med det alltid så smilende uttrykk.
    Kos deg, det ville jeg ha gjort 😉

  8. sjalle sier:

    Må nok jobbe litt med svingen ja. Er du kvitt den der slalomstøvelen nå etterhvert ?

    «Slalomstøvelen» er bare et minne Sjalle 😉
    Nå humper det og går, enten det er vgb eller golfen 🙂

  9. Wolfsea sier:

    Fore!
    In the hole!
    God bedring 🙂

    Fore skal jeg jo helst ikke rope for ofte da, men hvis de foran er på fairway, så betyr det i hvert fall at jeg har slått et godt slag.
    Selv om det var litt for tidlig 🙂
    Blir jeg bedre nå, så blir jeg jævlig bra 😉
    Men ellers takk Wolf 🙂

  10. MT sier:

    Takk Flabben-og du no kosar eg meg,etter å ha tatt eit nytt steg…,med litt skjelvande bein 🙂

    Er du skjelven da Marie?
    Syns du hadde og har helt roen jeg 🙂

  11. MT sier:

    *ler*

    Nokre steg ,-veit du,-har ikkje heilt trygg grunn under seg,og då vert dei litt skjelvande.Det som er fint,er at ein ikkje stagnerar,men utfordrar seg sjølv litt.

    Hit eit steg og dit eit steg,
    vi vandrar i lag på skuleveg ……..
    Ja det er vel en liten utfordring i alle de steg vi tar.
    Det å ta skrittet fullt ut, kan i hvert fall være en stor utfordring.
    Og bare fortsett å le du Marie, det er deilig det 🙂

  12. jojja sier:

    Bedre å stå på de beina man har synes nå jeg..

    Bra at det går fremmover for deg.. 🙂

    Det har du rett i Jojja.
    Her går det så det suser, skal jeg si deg 😉

  13. Rasmusa sier:

    Må fortelle om en episode jeg opplevde på et kjøpesenter for en tid tilbake.
    En liten jente på 4-5 år strekker armene mot sin pappa for å bli løftet opp. «Pappa, jeg er så sliten i bena»
    Like ved sitter en eldre dame i rullestol med amputerte ben, hvorpå følgende kommentar faller:
    Vær glad du har ben å være sliten i du jenta mi!

    God bedring! 🙂 🙂 🙂

    He he, det er noe i det ja. Man kan prise seg lykkelig over at man har noen bein å være sliten i 🙂
    Jeg takker for ønsker om god bedring, men foten min er faktisk bra den nå 🙂

  14. Jeg liker metaforen! 😉 Og bra det går bedre med ankelen din. 🙂

    He he, du tog ‘an du 🙂
    Tusen takk skal du ha både for kommentar og gode tanker 🙂

  15. Neugierig sier:

    Som også MT og flere andre har poengtert; det er rart hvor mye man setter pris på god helse når man får en sånn påminnelse. Selv fikk jeg en kronisk sykdom når jeg var 17, og siden den gang har jeg lært meg å sette pris på de gode stundene i livet. Det var synd at også du skulle få en såpass vond ankel, men vi kan vel ikke regne med å gå skadefri gjennom livet, noen av oss. Måtte fremtiden bli så frisk som mulig, alt vel! 🙂

    En vond ankel er jo bare småtteri mot hva mange må slite med. Men likevel så plaget den meg så mye at min livskvalitet ble satt grundig tilbake.
    Heldigvis er den nå så god som den kan være som en stiv ankel og alle smerter er borte. Litt halting blir det i oppoverbakke, men ellers helt topp.
    Med kroniske sykdommer må vi prøve og finne hvor vi best fungerer med sykdommen. Selv har jeg insulinavhengig diabetes og har fått et forhold jeg fungerer meget godt med. Skulle helt sikkert drukket mindre øl, men som jeg sa til legen; et sted går grensen 😉
    En fremtid så frisk som mulig, høres bra ut.
    Og det går vel for oss begge 🙂

  16. amavel sier:

    Det er så godt når en lang helingsprosess endelig er over, og spesielt når man kan ta opp igjen gamle hobbyer og interesser. Litt reduserte blir vi jo alle med årene, heldigvis lærer vi oss å leve med det meste 😉

    amavelklem til deg

    Blir nok litt redusert med årene ja. Men du har jo fremdeles blomstring igjen i deg, ung og vakker som du er 🙂
    Tar gjerne en ung amavelklem i bytte med et flabbekinn jeg 😉

  17. Dag Eigil sier:

    Flott at du er oppegående igjen, og det på et funksjonelt nivå. Du så da også riktig så velfungerende ut sist gang vi så deg. Ha en fortsatt fin aften… 🙂

    He he, her funker det meste Dag Eigil 😉
    Aftenen nytes og det samme til den og den velsignede 🙂

  18. Cecilia sier:

    Fint at du har kommet et steg videre! 🙂

    Kanskje vi treffes tilfeldig Frognerparken, for du er sikkert sprek nok til å ta morgenturene dine der hvis du har tenkt å tilbringe neste sommer også bare et par hundre meter unna meg uten å si fra! 🙂

    Kanskje det Cecilia, at vi treffes på morgentur i Frognerparken 🙂
    Jeg må innrømme at jeg «speidet» etter deg når jeg tok morgerøyken og kaffen på balkongen i tredje på hjørnet av Majorstuveien 36. Jeg visste jo du bodde i nærheten.
    Neste sommer skal jeg tilbringe i det sydlige afrika, men jeg kan jo dukke opp en vårdag kanskje?

  19. Silje sier:

    Veldig usikker på hvordan jeg skal lese denne her, Flabben. Særlig tatt i betraktning av siste dagers storm. 😉

    Men uansett hvor, og hvordan, så tviler jeg jo ikke på at du står støtt. På egne bein. Det er ikke alltid så viktig å hoppe høyest, vet du. Noen ganger er det last man standing som gjelder. 😀

    Nå, blirre no tur?

    He he, jeg tenker du har lest slik jeg vil du skal lese jeg Silje.
    Det er langt igjen til gamle høyder i denne skrotten, last man standing tror jeg er mer aktuelt 🙂
    Det ser dårlig ut med tur til dine trakter Silje, det blir litt dyrt og både Geir og Hugh i Canada har lyst til å legge beslag på meg rundt nyttår og januar.
    Men skulle kronasjene formere seg litt i den nærmeste fremtid, så overveier jeg det. Men jeg tror sundowneren må vente til juli en gang.
    Takk for besøket unge dame 🙂

  20. Godt å høre det går rette vei, Flabbs 🙂

    Snart er det tanta mi som skal opereres – en dårlig skulder som skal fikses på.
    Men i denne omgangen blir det Mamsen som skal bort og hjelpe til, så jeg får – igjen – ha et besøk i det Flabb’ske hjem tilgode 🙂

    Skuldre, hofte, kne og tå, på noen av oss må det repareres og skiftes ut dessverre. I dag har de veldig gode resultater med både reparasjon og utskifting av de store leddene, bortsett fra ankelen, den kan de ikke skifte enda.
    Men hva gjør det når den kan bli så bra som min?
    Det går sikkert bra med tanten og det Flabb’ske hjem står alltid åpent Sole 🙂

  21. Neugierig sier:

    Du er en god mann, flabben. 🙂 Kommentaren din vitner om en mann med mer i toppen enn de aller, aller fleste. Så får det heller være at du tar en øl for mye i forhold til diabetesen. Og uten smerter ser jo framtiden lys ut! 🙂 Ha en flott dag!

    Det var jo en hyggelig kommentar da Neugierig. Slikt settes det pris på 🙂
    Framtiden er lys for de fleste av oss heldigvis. Vi får bare prøve å takle de mørke skyene som kommer så godt som mulig.
    Det tror jeg vi begge har nok ballast til å ta oss av.
    En fin dag til deg òg 🙂

  22. Thanks for such a useful info. Lykke.

    He he, ska’ sei, det er russiske kvinnfolk på bloggen her.
    Ja de vet vel hvor de skal henvende seg 😉
    Klashnaya popka, djevoshka 🙂

  23. sårbar sier:

    Nå trenger jeg ikke ha dårlig samvittighet lenger.
    Jeg er på besøk hos deg og ser du bor i Oslo fortsatt?
    Og siden jeg kan gratulere med gode føtter, hvordan er det med rimeføttene dine. Er de også still going strong?
    Du må ihvertfall være tilbake i Stavanger til våren så jeg får se nye bilder av rhododendron i Aboreet (skrives det sånn)? skjønt du kan jo reposte.
    Ha en fortsatt fin høst du unge mann som litt etter litt blir eldre du også 🙂

    Hei på deg Sårbar 🙂
    Hvor er det du leser at jeg fremdeles er i Oslo?
    Jeg har vært tre ganger på Cardinal de siste to ukene og har ikke mer enn fire minutter å gå.
    Jeg er nok tilbake i Siddisbyen ja, og her vil jeg være lenge. Vil jo gjerne ha en mild vinter 😉
    Begynt å gå på byen igjen har jeg også. Fremdeles mange fine «jenter» der ute 😉
    Håper du får en fin helg 🙂

  24. sårbar sier:

    Jeg misforsto kanskje da. Det hadde noe med Cecilia å gjøre 🙂
    Kjekt at du er ute på byen igjen.
    Jeg burde visst ta meg en tur jeg også, men det blir liksom bare ikke. Lettere om sommeren for oss som røyker.
    Fortsatt fin helg.

    Ja Cecilia og jeg har snakket litt fram og tilbake om et møte i Oslo, så det kunne nok misforstås 🙂
    Jeg er ikke så mye på byen, men det har nå blitt noen ettermiddagsturer og noen øl i sammen med bekjente.
    Fortsatt fin helg til deg også 🙂

  25. solveig47 sier:

    Godt at det går framover etter at du kom under kniven. Nå har vi en kamerat som har operert en tå-skavank nylig, han er gipset, krank og bekrykket i seks samfulle uker, og blir jo satt temmelig tilbake denne tiden.

    Slikt er plagsomt, men likevel bra at vi bor i et land der man kan bli nokså godt reparert. Hoppogsprett-tiden var kanksje et tilbakelagt stadium likevel, sånn at det ikke er det store savnet, i den store sammenheng.

    He he, kan tenkes at hopp-og sprettiden er et tilbakelagt stadium ja.
    Men du, det er ikke så veldig enkelt og lett å bli reparert i dette landet. Hadde jeg fulgt sykehuskøen og vært så dum og lagt meg under kniven på SUS, så hadde jeg fremdeles ventet på det. Ortopedisk på Stavanger sukehus hadde da jeg tok avgjørelsen 45 til 48 ukers ventetid.

    Håper tåa til kameraten blir bra da 🙂

  26. Englepus sier:

    Godt å høre at det går framover med ankelen, – det er alltid spennende etter en slik operasjon, og resultatene viser seg først etter noen måneder med opptrening/bruk.
    Keep up the good work! 🙂

    Nå har det gått så lang tid etter operasjonen og trening er for lengst startet og ferdig.
    Her går det så det suser Englepus 🙂

  27. amavel sier:

    Bare innom med en
    amavelklem
    om den er så ung vet jeg ikke,
    men myk er den iallefall 😉

    God helg til deg ..

    Mmmm, myk og deilig var den iallefall 😉
    God helg til deg med flabbekinn på 🙂

  28. Katten_3 sier:

    Bra foten fungerer. Godt å «stole» på at en kan gå en tur, og herlig med naturopplevelser. Lykke til med golfen. Det kan jeg ikke noe med, men du blir sikkert bedre og bedre 😀

    Takk for besøket Katten. Nå skal vi bare ha golfvær 🙂

  29. Erta-Berta sier:

    Stille innom og ønsker deg en riktig fin
    og fredfull AdvendtsTid.
    Klemm. 🙂

    Hyggelig at du tok deg en tur innom E-B 🙂
    Jeg har hatt bloggtørke og nesten ikke vært her, men nå er det adventstid og da dukker JuleFlabbenderen opp igjen.
    Takk for klemmen og den besvares med noen flabbekinn til deg 🙂

  30. zamoyski sier:

    ***

    Alt det beste og
    en God Advent Tid
    Breiflabben

    *

    Takk Zamoyski. Og det samme til deg …………………..
    ……………… med flabbekinn på 😉

  31. annmariel sier:

    Skal du drikke opp alt det??? Ønsker deg en fin advent og stikker innom igjen for å se hva mer du har å by på utover til jul.

    Nå vet jeg ikke hva du fant av drikke her Ann Mariel, men du har kanskje hastet forbi mitt innlegg om at nå er JuleFlabbenderen på vei? 😉

  32. Silje sier:

    Breiflabber har tydeligvis en tendens til å dykke ned på bunnen og legge seg til og sløve i januar måned.

    Hoy, gamle ørn! Er det ikke på tide å blogge litt igjen nå a?

    😀

    OK, nå er det første februar og jeg har dristet meg til å logge meg på.
    Ja januar så ligger vi på bunnen og feter oss opp litt.
    Men i februar kommer vi opp og vaker en sjelden gang.
    Hoy på deg og Silje, hyggelig at du var innom. Det kommer sikkert et innlegg om ikke så lenge 🙂

  33. MT sier:

    Silje,her har vi tenkt på Flabben i samme nu,du og eg 🙂

    Hei Marie, tydeligvis så tenker dere på meg 🙂
    Også omtrent samtidig da. Herlige jenter 🙂
    Er akkurat ferdig med å redigere bilder fra Tenerife. Har hatt det ganske så travelt i det siste med andre skriverier.
    Men lover å komme med et innlegg om ikke så altfor lenge.
    Du får kose deg med noen flabbekinn i mellomtiden 😉

  34. MT sier:

    Det blir fint,og du det er godt at du er her,i kveld kjennest det ekstra godt å få nokre flabbekinn.klem herifrå

Legg igjen en kommentar